Pages

saranghae

saranghae

Tuesday, February 1, 2011

Mesir Oh Mesir

Aduhh kalaulah aku ni salah satu daripada ibu bapa pelajar yang terkandas di Mesir haruslah aku pun naik hangin juga dengan Kedutaan dan Kerajaan Malaysia. Kenapalah lambat sangat nak bertindak? Negara-negara seperti India dan Indonesia juga dah mampu hantar bantuan ke Mesir dengan segera. Buletin 1.30 tengahari tadi melaporkan +/- 2,000 orang rakyat India di Mesir telah selamat sampai di Mumbai dengan pesawat Air India.

Bayangkanlah keadaan mereka di sana. Keadaan yang dah diisytihar darurat. Bekalan makanan yang semakin berkurangan, bunyi tembakan di sana-sini dan kesukaran untuk berhubung dengan dunia luar. Lebih-lebih lagi pelajar perempuan tentulah lebih lagi kebimbangan yang ada dalam diri ibu bapa mereka. 

Buletin Utama TV3 tadi laporkan tentang talian di Bilik Gerakan Kedutaan Malaysia yang tiada jawapan apabila dihubungi oelh wartawan TV3. Macam mana tue? Katanya minta ibu bapa hubungi talian tersebut tapi mana perginya orang-orang yang bertanggungjawab untuk mengendalikan talian yang dimaksudkan? 

DS Najib maklumkan yang pelajar-pelajar kita akan dibawa keluar dari Mesir dengan menggunakan kapal laut milik TLDM dan akan di pindahkan ke Jeddah bagi memudahkan mereka menaiki pesawat untuk pulang ke Malaysia. Aku berdoa agar usaha kerajaan ini akan berhasil dan pelajar-pelajar ini akan berjaya di bawa pulang ke tanah air dengan selamat.






No comments:

Post a Comment